Sykkelnav (fremme)

Fornavet er sentrum for forhjulet, der hvor rotasjonsmekanismen befinner seg. I sykkelnavet er eikene festet, og det er disse som i sin tur holder felgen på plass. Fornav på elsykler finnes i mange former og varianter, som elmotornav og standard sykkelnav. Disse variantene finnes med for eksempel feste for skivebremse og rullebremse.

Type sykkelventil

Sykkelventiler er et tema som pleier å skape en viss forvirring, og det kan være fint å vite hvilken type sykkelventil man bør kjøpe når man bytter slange. Det finnes tre hovedtyper. Presta (racerventil), Schrader (bilventil), Dunlop (Blixt- eller Woodsventil). Presta brukes vanligvis på litt mer avanserte langdistansesykler der man trenger et godt dekktrykk. Den er også lettest. På enkelte av Prestaventilene er det også mulig å bytte ventilinnsats. Pumpes med samme type pumpe som til Dunlopventilen. Kan ikke pumpes med pumper som er beregnet på biler. Derfor kan man ikke bare sykle inn på bensinstasjonen for å pumpe. Imidlertid finnes det adaptere som løser dette problemet, men da gjelder det å ha den med seg. Man kan bytte fra Presta til Dunlop eller bilventil dersom felgen er bred nok til å utvide hullet i felgen. Dunlopventilen er den ventiltypen som ble brukt på de fleste sykler tidligere. Dere som har noen år på baken, husker sikkert ventilgummien som satt på ventilinnsatsen. Denne lille slangebiten med en centimeters lengde som etter en stund hadde en evne til å tørke ut og sprekke. Ventilgummien var tidligere en del av all sykkelslangereparasjon. Etter hvert ble ventilinnsatsen erstattet av ventilgummi, helt til vi fikk dagens vedlikeholdsfrie type, med en liten kule som tilbakeslagsventil. Ventilinnsatsen kan byttes ut. Pumpes med samme type pumpe som til Prestaventilen. Schrader er den ventiltypen som brukes på alle biler, og dermed er det lett å finne en passende pumpe ved behov, for eksempel på en bensinstasjon. Innsatsen kan byttes ut. Den er vanlig på MTB-sykler, men også på “vanlige” sykler. Man kan bytte til Dunlop, men om man vil bytte til Presta, må man bruke en liten adapter som forminsker hullet i felgen.

Girskifter

Det er girskifteren på en sykkel eller elsykkel som gjør det mulig å bytte gir. Girskifteren er montert på styrets høyre og/eller venstre side. Det finnes forskjellige typer, men på elsykler er revoshift (vriskifter) og standard girskifter de to vanligste. På en single speed elsykkel, altså en elsykkel uten gir, er det ingen girskifter.

AVS-kompatibilitet

AVS (Atran Velo System) er et klikkesystem fra selskapet Atranvelo, for sykkelkurver og -vesker. Hvis en sykkel eller elsykkel er utstyrt med AVS på enten bagasjebrettet eller foran på styret, er det mulig å klikke på ulike AVS-kurver og -vesker. Vi gjør oppmerksom på at ikke alle AVS-kurver og -vesker passer for alle sykler og elsykler.

Elsykkelsystem

Elsykkelsystemet er det systemet og de komponentene som en elsykkel benytter seg av for å fungere. Det finnes mange fabrikater og typer elsykkelsystem på markedet. Noen av de uavhengige leverandørene av elsykkelsystem som ikke produserer elsykler selv, er Shimano, Bosch, Yamaha og Brose. Mange elsykkelleverandører har også sine egne elsykkelsystemer, som Ecorides; Ecoride Drive System, Kalkoffs; Groove Next system og Cycleuropes; Ogoing.

Gaffeltype

Elsykler, i likhet med vanlige sykler, kan være utstyrt med enten en stiv eller dempet forgaffel. Stive forgafler finnes i ulike materialer som aluminium, stål og karbonfiber. Dempede forgafler finnes med fjærdemping og luftdemping.

Type sykkelramme

Sykkelrammer deles inn i ulike kategorier. Høyt innsteg, high step, er en sykkelramme der rammerøret har en høy plassering. Lavt innsteg, low step, er en sykkelramme som har rammerøret i lav plassering. Sammenleggbar ramme er en ramme som kan legges sammen. Dessuten skiller man mellom sykkelrammer som er dempet eller ikke. En hard tail-ramme er en sykkelramme med stivt bakparti. Det finnes også sykkelrammer med dempet bakparti.

Type elsykkel

De vanligste typene elsykkel er: Standard elsykkel, sports-elsykkel, kompakt elsykkel, sammenleggbar elsykkel, el-lastesykkel og el-terrengsykkel (e-mtb). Standard elsykler er forskjellige avhengig av hvor i verden man er. For det nordiske markedet snakker man ofte om elsykler med mye komfort, i form av oppreist og komfortabel sittestilling, girsystem som er lett å bruke, innkapslede gir, og utstyrt med komponenter som heldekkende kjedebeskyttelse, bagasjebrett, kurv og lykt. På sports-elsykler pleier man å ha en mer liggende sittestilling, da styret er rettere. I beskrivelsene av sports-elsykler ser man ofte egenskaper som utvendig girsystem og dempegafler. Med kompakt elsykkel menes en elsykkel med mindre hjulstørrelse og ramme, noe som gjør at den krever mindre lagringsplass. En sammenleggbar elsykkel kan legges sammen ved hjelp av en brettemekanisme på rammen. El-lastesykler, som også kalles el-transportsykler, er utstyrt med stor bagasjeplass i form av en stor plattform eller kasse som gjør det mulig å transportere barn eller en stor last. El-terrengsykler (e-mtb) er en videreutvikling av en vanlig terrengsykkel, som altså er utstyrt med et elsykkelsystem. E-mtb brukes til terrengsykling.

Assisterende makshastighet

Motorens assistanse har en høyeste hastighet på 25 km/t, i henhold til regelverket for elsykler. Derimot går det bra å sykle raskere enn 25 km/t, men bare uten assistanse fra motoren.

Type elsykkelsensor

Hvordan elmotoren til en elsykkel assisterer, avgjøres blant annet av hvilken type sensor elsykkelen har. Med trykksensor kjenner sensorene hvor hardt du tråkker på pedalene, mens kadenssensor kjenner hvor raskt pedalene snurrer.